SEO en SEA: Werkkledingbranche in kaart gebracht
Benieuwd naar hoe de werkkledingbranche zich ontwikkeld heeft in Google? In deze datasets is te zien welke partijen de afgelopen 3 maanden zijn gestegen of gedaald qua organische zichtbaarheid. Ook zie je welke spelers actief zijn op het gebied van SEA!
Hoe is jouw zichtbaarheid?
Expertise Branche onderzoek
Powered by Rankmonitor.com
De data die hieronder gepresenteerd wordt, leent zich het meest voor desktop, o.a. door de aanwezigheid van interactieve grafieken.
SEO & SEA Google Marktanalyse van de branche werkkleding
Voor de branche werkkleding heeft het datateam van Aspen Digital een uitgebreide analyse uitgevoerd over een periode van drie maanden, waarbij de zoekresultaten zijn vergeleken. Dit geldt zowel voor de organische zoekresultaten als voor de betaalde tekstadvertenties.
Wil je direct jouw marktpositie zien in Google? Klik dan snel op de knop en zie in de tabel jouw eigen aanwezigheid en positie voor zowel de organische als betaalde zoekresultaten!
De top 5 partijen:
# | Organisch juni | Organisch september | SEA |
1 | Proforto.nl | Proforto.nl | Proforto.nl |
2 | Werkschoenenwinkel.nl | Werkschoenenwinkel.nl | Engelbert-strauss.nl |
3 | Werkschoenwereld.nl | Werkschoenwereld.nl | Wear2work.nl |
4 | Wear2work.nl | Bowork.nl | Workmanstore.nl |
5 | Bol.com | Wear2work.nl | Bol.com |
- De nummer 1 Proforto.nl (ook sterke SEA aanwezigheid) stond zowel in juni als september op de eerste plek in deze vergelijking en is daarmee stabiel gebleven;
- De nummer 2 Werkschoenenwinkel.nl stond stabiel beide periodes op de tweede plek
- De nummer 3 van juni Werkschoenwereld.nl is in september nog steeds hetzelfde gebleven;
- Bowork.nl is nieuw ↑ binnengekomen in de top 5 op plek 4;
- Wear2work.nl (ook in de SEA top 5) is gedaald van plek 4 naar de vijfde plek ↓.
De analyse en grafieken zijn gebaseerd op 439 belangrijke zoektermen binnen de werkkledingbranche, die gezamenlijk een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 617.360 vertegenwoordigen.
Hoe is de markt geanalyseerd?
Voor de organische zoekresultaten zijn de periodes juni en september met elkaar vergeleken, waarbij per zoekterm de top 20 posities zijn geanalyseerd. Het aanwezigheidspercentage weerspiegelt het percentage zoektermen waarbij jouw website in de top 20 voorkomt.
De gemiddelde positie is bepaald door een gewogen gemiddelde, waarbij rekening is gehouden met het gemiddeld maandelijks zoekvolume.
Zoektermen met een hoger zoekvolume wegen zwaarder mee in de berekening van de gemiddelde positie, wat de impact van marktfluctuaties versterkt en sneller inzicht geeft in de potentiële impact op jouw websiteverkeer.
Om de advertentieaanwezigheid te bepalen, zijn alleen de tekstadvertenties meegenomen die op pagina 1 of 2 van Google verschenen.
Gezien de dynamische aard van advertenties ten opzichte van organische posities, is de volledige periode van drie maanden gebruikt om de adverterende partijen nauwkeurig in kaart te brengen.
De advertentieaanwezigheid geeft procentueel aan hoe vaak jouw website is vertoond gedurende de volledige periode van drie maanden. Ook hier is de gemiddelde positie gewogen op basis van zoekvolume, waardoor zoektermen met een hoger zoekvolume een grotere invloed hebben op jouw gemiddelde positie.
Google organisch in juni
Hier zie je de 25 websites die het meest aanwezig zijn in deze branche op basis van de organische resultaten in Google op 05-06-2024. Alleen de top 20 resultaten per zoekterm zijn gebruikt om een zo accuraat mogelijk beeld te geven en partijen in kaart te brengen die actief bezig zijn om zichtbaar te worden binnen dit zoekwoordenthema.
Rechtsboven in de grafiek is de ideale positie: dit betekent dat je website met veel zoektermen in de top 20 staat en een goede gemiddelde positie heeft bereikt.
Google organisch in september
Dit is de SEO-markt 3 maanden later t.o.v. de eerste meting. Door de situatie in september te analyseren, ontdekde SEO-trend voor de middellange termijn binnen jouw branche. Denk aan opkomende partijen die steeds meer marktaandeel pakken of juist gevestigde namen, die nog steviger in de markt staan.
Nog belangrijker: jij kunt uiteraard ook zien hoe jouw organische aanwezigheid en gemiddelde positie zich ontwikkeld heeft t.o.v. jouw concurrenten.
Om het vergelijken makkelijker te maken en jou een duidelijk overzicht te geven, is ook een procentuele grafiek toegevoegd. Hiermee zie je in één oogopslag hoe de posities van verschillende partijen in jouw branche zijn verschoven. Of het nu gaat om de groei van nieuwe spelers of de consolidatie van gevestigde namen of een daling, de grafiek maakt de trend per website helder zichtbaar.
Veranderingen in de werkkledingbranche
Ook hier is rechtsboven het meest gunstig: het aantal zoektermen in de top 20 is toegenomen met een betere gemiddelde positie. Linksonder is het minst gunstig, omdat je daar met minder zoektermen in de top 20 ook nog eens een slechtere positie hebt.
In deze grafiek betekent een positieve procentuele verandering in positie dat jouw rankings zijn verbeterd. Simpel gezegd: als je van positie 2 naar positie 1 stijgt, betekent dat een verbetering van +50%.
Kijkend naar de periode (05-06-2024 en 03-09-2024) zijn dit onze bevindingen:
- Grootste daler: Womenworks.nl is nu minder aanwezig in de top 20 met een aanwezigheidsverandering van 31% en een gemiddelde positieverandering van -30.7%. Het aanwezigheidspercentage is nu 10.5% en de gemiddelde positie 7.54.
- Daler 2 en 3: Wear2work.nl heeft een aanwezigheidsverandering van -7% en een gemiddelde positieverandering van -23.3%, met een huidige positie van 7.45. Werkschoenen.com heeft een aanwezigheidsverandering van 4% en een gemiddelde positieverandering van -22.4%, met een huidige positie van 14.97.
- Grootste stijger: Welkoop.nl is nu beter aanwezig in de top 20 met een aanwezigheidsverandering van 40% en een gemiddelde positieverandering van 2.6%. Het aanwezigheidspercentage is nu 28% en de gemiddelde positie 12.9.
- Stijger 2 en 3: Werkschoen.nl heeft een aanwezigheidsverandering van 15% en een gemiddelde positieverandering van 28.3%, met een huidige positie van 8.14. Bowork.nl heeft een aanwezigheidsverandering van 6% en een gemiddelde positieverandering van 7.6%, met een huidige positie van 8.54.
Advertentieaanwezigheid
Naast de analyse van de organische Google zoekresultaten, zijn ook de bijbehorende betaalde tekstadvertenties onder de loep genomen. Zoals je zelf natuurlijk weet, is de eerste organische positie in Google het hoogst haalbare, maar dat hoeft (helaas) niet te betekenen dat jouw website ook direct bij de zoeker in beeld is.
Om die reden is het interessant om voor dezelfde zoektermen over de gehele 3 maanden periode te bekijken welke partijen ook actief met SEA zijn. Op die manier heb jij een nog concreter beeld van jouw zichtbaarheid in Google voor de werkkledingbranche en kan je nog beter zien wie jouw grootste concurrenten zijn.
Dit is de top 5 van adverteerders over de periode 05-06-2024 t/m 03-09-2024:
- Proforto.nl: heeft een aanwezigheidspercentage van 81.7% met een gemiddelde positie van 1.54.
- Engelbert-strauss.nl: heeft een aanwezigheidspercentage van 47.8% met een gemiddelde positie van 1.64.
- Wear2work.nl: heeft een aanwezigheidspercentage van 37.9% met een gemiddelde positie van 2.3.
- Workmanstore.nl: heeft een aanwezigheidspercentage van 34.8% met een gemiddelde positie van 2.27.
- Bol.com: heeft een aanwezigheidspercentage van 30.1% met een gemiddelde positie van 2.36.
Werkkledingbranche overzicht
Sta je er niet tussen of wil je nog gedetaileerder jouw positie in de markt weten op organisch of op advertentieniveau, neem contact met ons op!
Korte uitleg over de tabel:
- De getoonde websites zijn de meest prominente spelers in de markt, gebaseerd op de organische metingen van 05-06-2024 en 03-09-2024, of vanwege een sterke SEA-aanwezigheid;
- De beginpositie en eindpositie is de gemiddelde organische positie v/d twee dagmetingen;
- Aanwezigheids-% is het percentage organische zoektermen in de top 20 v/d twee dagmetingen;
- De SEA-positie en aanwezigheid is op basis van de gehele 3 maanden en toont de gemiddelde SEA-positie en totale aanwezigheid uitgedrukt in een percentage.
Je kunt de tabel naar rechts → bewegen voor de SEA-kolommen.
Website | Beginpositie | Eindpositie | Aanwezigheid-% begin | Aanwezigheid-% eind | SEA positie | Aanwezigheid-% |
Arboss.nl | 12.87 | 13.38 | 21.6% | 23.9% | 0 | 0% |
Bedrijfskledingonline.nl | 9.66 | 8.11 | 8.2% | 10.5% | 0 | 0% |
Bol.com | 8.9 | 9.21 | 60.8% | 62% | 2.36 | 30.1% |
Bowork.nl | 9.24 | 8.54 | 61.7% | 65.6% | 2.42 | 19.9% |
Cdm-bedrijfskleding.nl | 11.68 | 13.43 | 23.2% | 23.5% | 2.45 | 10.4% |
Deveiligheidsschoen.nl | 5.65 | 5.67 | 34.4% | 37.4% | 3 | 0.3% |
E-veiligheidsschoenen.nl | 11.83 | 12.71 | 25.7% | 23.9% | 0 | 0% |
Engelbert-strauss.nl | 7.45 | 7.33 | 16.6% | 17.3% | 1.64 | 47.8% |
Pbmdiscounter.nl | 7.65 | 8.85 | 12.8% | 14.1% | 0 | 0% |
Proforto.nl | 5.39 | 5.45 | 64% | 71.8% | 1.54 | 81.7% |
Scapino.nl | 7.47 | 8.12 | 10.3% | 10.7% | 2 | 0.6% |
Wear2work.nl | 6.04 | 7.45 | 55.6% | 51.9% | 2.3 | 37.9% |
Welkoop.nl | 13.25 | 12.9 | 20% | 28% | 1.32 | 3.4% |
Werkkleding.com | 5.6 | 5.7 | 13.9% | 15.3% | 4 | 0.3% |
Werkschoen.nl | 11.36 | 8.14 | 27.8% | 32.1% | 2.34 | 1.1% |
Werkschoenen.com | 12.23 | 14.97 | 17.3% | 18% | 0 | 0% |
Werkschoenenbaas.nl | 7.73 | 7.8 | 26.9% | 25.3% | 2.27 | 7.9% |
Werkschoenencentrum.nl | 12.08 | 11.63 | 23.5% | 22.6% | 0 | 0% |
Werkschoenenwinkel.nl | 5.7 | 5.63 | 54% | 56.5% | 1.91 | 16.3% |
Werkschoengigant.nl | 6.93 | 6.15 | 28.2% | 30.3% | 3.26 | 0.6% |
Werkschoenwereld.nl | 4.6 | 4.78 | 42.4% | 44.6% | 2.37 | 7% |
Womenworks.nl | 5.77 | 7.54 | 8% | 10.5% | 0 | 0% |
Workmanstore.nl | 8.25 | 10.08 | 26.2% | 30.3% | 2.27 | 34.8% |
Workplanet.nl | 13.25 | 13.27 | 24.4% | 24.1% | 2.43 | 2% |
Workwear4all.nl | 11.2 | 11.32 | 27.6% | 30.1% | 3 | 0.3% |
Sleep naar rechts → voor de SEA kolommen.
De online werkkledingbranche is grondig onderzocht. Door te analyseren hoe vaak jouw merk en die van je concurrenten aanwezig zijn in de zoekresultaten (zowel betaald als organisch), heb je nu een beeld van jouw positie in de zoekmachinemarkt.
Misschien presteer je beter dan je dacht, voldoet het aan je verwachtging of heb je ontdekt dat er nog mooie ruimte is om te groeien.
Jouw markt bestaat uit diverse thema's, elk met unieke uitdagingen en kansen, waarbij zowel jouw organische als betaalde zichtbaarheid sterk kan variëren.
Wil je nog dieper graven?
Ontdek jouw Google-aanwezigheid en posities op basis van de thema's/ categorieën die voor jouw website belangrijk zijn. Op die manier krijg je een nog duidelijker beeld wat het effect van je huidige zoekmachinemarketinginspanningen zijn en waar jouw online groei en kansen liggen.
Hoe kunnen wij jou hierbij helpen?
Elke dag maken we HTML-snapshots van de Google-zoekresultatenpagina voor de zoektermen die voor jou relevant zijn en slaan dit ook op.
We analyseren daardoor niet alleen op grote schaal zoekwoorden, maar duiken ook diep in de tekstadvertenties, de titels van de organische resultaten, videoresultaten, Google-shopping en andere belangrijke elementen die op de zoekresultatenpagina aanwezig zijn.
Zo krijg je een 360-gradenoverzicht van jouw online zichtbaarheid en die van je concurrenten. Met deze gedetailleerde inzichten kun je gerichte acties ondernemen om jouw branchepositie te versterken en meer omzet en rendement uit jouw zichtbaarheidspotentieel te halen!