LUTZ: Een grote groei in de modebranche
LUTZ is een fysieke en online modewinkel die wel klanten haalde uit zijn webshop, maar er meer uit wilde halen. Met name door verbeteringen op het vlak van content, maar ook door technische optimalisaties en linkbuilding, heeft het een mooie groei behaald op de focuspagina’s.
Organische bezoekers +50% in 1 jaar
Omzet +30% in 1 jaar
LUTZ: luxe kleding online en in de winkel
LUTZ is sinds 2022 klant bij Aspen Digital. LUTZ verkoopt kleding, waarbij het zich vooral richt op het luxe modesegment. Je kunt deze kleding vinden in de webshop van LUTZ, maar de volledige collectie is ook verkrijgbaar in zijn ruime winkel in Vinkeveen.
LUTZ had al enige ervaring met online marketing, maar SEO en SEO-content waren nog onbenutte gebieden. Hier lagen dus volop kansen voor groei.
De start van het traject: 2022
Bij onze eerste analyse van de LUTZ-website zagen we direct verbeterkansen: de site zag er visueel sterk uit, maar op SEO-gebied was er nog veel ruimte voor optimalisatie. De URL-structuur was bijvoorbeeld niet ingesteld op schaalbare groei. Hoofdcategoriepagina’s hadden niet de ideale URL’s voor SEO, en veel subcategorieën beschikten niet over een eigen URL, wat juist belangrijk zou zijn voor betere vindbaarheid.
Ook op het gebied van content viel er nog veel te winnen. Hoewel de website op enkele merken scoorde, was de zichtbaarheid op generieke zoektermen beperkt. Een gebrek aan SEO-geoptimaliseerde content op veel pagina’s speelde hierin een grote rol, net als het ontbreken van nieuwe, relevante subcategorieën. Daarnaast was de content die er wél stond vaak te overlappend en niet afgestemd op doelen om meer organische zichtbaarheid te genereren.
Onze aanpak
Onze eerste focus lag op het krachtiger positioneren van de merkenpagina’s. Hiervoor schreven en optimaliseerden we de content, zodat elk merk de juiste zichtbaarheid kreeg. Pagina’s zonder content kregen relevante teksten, terwijl bestaande teksten werden aangescherpt. Ook interne links werden aangepakt, aangezien hier nog veel optimalisatiekansen lagen.
Hoewel SEO-vindbaarheid centraal stond, verloren we de merkbeleving van LUTZ nooit uit het oog. De teksten combineerden organische doelen met de juiste tone of voice om zowel zoekmachines als websitebezoekers te overtuigen. Naast de merkenpagina’s richtten we ons op nieuwe subcategoriepagina’s. Deze pagina’s, gericht op veelgezochte termen, moesten nieuwe bezoekers en klanten aantrekken en kregen geoptimaliseerde content die het LUTZ-merk versterkt.
Daarnaast voerden we belangrijke technische verbeteringen door. We optimaliseerden de URL- en menustructuur en zetten linkbuilding in om de autoriteit en vindbaarheid van de pagina’s verder te versterken.
De resultaten
Een van de belangrijkste resultaten voor LUTZ was dat de posities van de focusmerken aanzienlijk verbeterden en stabieler werden door onze optimalisaties. Enkele merkenpagina’s hebben we zelfs stabiel in de top 3 van de zoekresultaten gekregen—waar ze eerder lager in de top 10 stonden of zelfs buiten beeld vielen. Ook is het online marktaandeel van LUTZ vergroot, met een groter aantal relevante zoekwoorden in de top 20 en een duidelijke verbetering van de gemiddelde positie.
Hieronder is te zien hoe twee merkpagina van LUTZ zijn gestegen in de zoekresultaten voor het meest relevante zoekwoord dankzij de aanpassingen die zijn gedaan.
Grafiek 1: De stijging van de merkpagina van LUTZ op het zoekwoord ‘Anine Bing’.
Grafiek 2: De stijging van de merkpagina van LUTZ op het zoekwoord ‘Isabel Marant trui’.
Deze betere online zichtbaarheid merkte LUTZ ook in andere statistieken. Zo nam het aantal bezoekers van de site in 2023 ten opzichte van 2022 met zo’n 50% toe en de opbrengst met zo’n 30%. De optimalisaties op SEO- en contentvlak hadden dus een direct positief effect op de bedrijfsresultaten.
Wanneer we de data van individuele zoekwoorden combineren in een Share of Voice veranderingsgrafiek, kunnen we heel duidelijk zien wat er precies veranderd is over een periode. Hieronder is dit te zien van de periode 12-2022 tot 12-2023.
Grafiek 3: Procentuele verandering in aantal zoekwoorden in de top-20 tussen december 2022 en december 2023. De Y-as is de verandering in het totale percentage van de zoekwoorden waarvoor het domein in de top-20 rankt, en de X-as is de verandering van de posities binnen de top-20. Te zien is dat LUTZ een groei heeft gemaakt in beide opzichten.
En nu?
Nu LUTZ door onze aanpak de eerste successen heeft behaald, willen we nog meer potentie benutten. Zo liggen er nog groeikansen als het gaat om de algemene categorieën en willen we ook de naamsbekendheid van LUTZ vergroten. Genoeg werk aan de winkel dus!