Background image

Honeymoonshop: Uitgroeien tot marktleider in de trouwbranche

Honeymoonshop.nl en Weddings.nl zijn sinds 2014 klant bij Aspen Digital en zijn nu samen de top 2 partijen in de online markt voor trouwjurken en trouwpakken.

Organische bezoekers +207%

Online zichtbaarheid +104%

Single post header image

In het kort

Weddings en Honeymoon Shop zijn het afgelopen jaar flink gegroeid binnen de organische zoekresultaten en zijn nu samen de top 2 partijen in de online markt voor trouwjurken en trouwpakken. Met het optimaliseren van de content en het goed zetten van de technische aanpassingen heeft Honeymoon Shop het afgelopen jaar de concurrentie ingehaald en zich bij Weddings in de top van de markt gevoegd.

De start van het traject: 2022

Honeymoonshop.nl en Weddings.nl vertrouwen al sinds 2014 op onze expertise. Na een korte onderbreking door de coronapandemie zijn we in 2022 weer volle kracht vooruitgegaan om beide merken verder organisch te laten groeien. Weddings en Honeymoon Shop zijn dé namen in de wereld van trouwjurken. In het hart van Rotterdam bieden hun bruisende winkels een droomervaring waar aanstaande bruiden niet alleen kunnen passen, maar ook met een unieke, perfect op maat gemaakte jurk naar huis gaan.

De reis naar die ene perfecte trouwjurk begint echter online. Hier laat de ‘bride to be’ zich inspireren en oriënteert ze zich op haar mogelijkheden. Online zichtbaarheid in deze cruciale fase is essentieel.

Hoewel Weddings al een stevige positie in de online trouwbranche had, bleef Honeymoon Shop iets achter. Ondanks een stabiele top 3-rank op het kernwoord ‘trouwjurken’, lieten longtail-zoektermen – samen goed voor een indrukwekkend maandelijks zoekvolume van 65.000 – kansen liggen. Interne concurrentie beperkte de zichtbaarheid, en sommige hoofdcategorieën bleven buiten de top 10 steken. Met onze datagedreven aanpak en strategisch inzicht brengen we Honeymoon Shop naar waar het hoort: zichtbaar en onmisbaar in elke online zoekopdracht.

Strategie

We zijn het traject gestart met een grondige technische check van het domein. Al snel ontdekten we dat de filters binnen de trouwjurkencategorie van Honeymoonshop.nl niet indexeerbaar waren. Dit bood een directe kans voor verbetering. Op basis van deze bevindingen hebben we een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uitgevoerd, gericht op de ‘dressfinder’-filterpagina’s. Het resultaat? Een schat aan kansen: het domein rankte nauwelijks op zoektermen voor specifieke typen trouwjurken.

Onze volgende stap: het indexeerbaar maken van de filters binnen de categorie ‘trouwjurken’. Met een focus op zoekvolume hebben we de filterpagina’s vervolgens gevuld met relevante content en duidelijke on-page signalen. Dit proces bood ook de perfecte mogelijkheid om de interne linkstructuur te versterken. Door slimme interne links toe te voegen, stroomt de linkwaarde nu efficiënter door het domein

De combinatie van geoptimaliseerde content en een verbeterde interne linking wierp snel zijn vruchten af. De filterpagina’s begonnen al gauw te stijgen en bereikten de top 20:

Grafiek 1: Het positieverloop van het domein Honeymoonshop op het zoekwoord ’trouwjurk klassiek’. Te zien is dat tot augustus 2022, de website constant met een andere pagina in de zoekresultaten te vinden was. Sinds er een nieuwe pagina is aangemaakt die perfect aansluit bij het zoekwoord, rankt Honeymoonshop stabiel op plek 1 voor dit zoekwoord.

Vervolgens hebben we de focus verlegd naar externe optimalisatie voor een krachtige boost richting de top. Met ons uitgebreide publishernetwerk, dat meer dan 300.000 publicatiemogelijkheden omvat, hebben we strategisch ingezet op relevante platformen om de impact van plaatsingen te maximaliseren.

De combinatie van sterke content, geoptimaliseerde interne links en hoogwaardige externe links bleek dé succesformule. Het resultaat? Honeymoon Shop heeft het afgelopen jaar een indrukwekkende groei van 104% in online zichtbaarheid gerealiseerd.

Grafiek 2: Procentuele verandering in aantal zoekwoorden in de top-20 tussen augustus 2022 en december 2022. De Y-as is de verandering in het totale percentage van de zoekwoorden waarvoor het domein in de top-20 rankt, en de X-as is de verandering van de posities binnen de top-20. Te zien is dat Honeymoonshop een flinke groei heeft gemaakt in beide opzichten.

En nu?

Honeymoon Shop behoort inmiddels tot de absolute top van de trouwjurkenbranche, samen met Weddings. Met een volledig geoptimaliseerde trouwjurkencategorie hebben we de blik gericht op de volgende groeimogelijkheden.

Het assortiment van Honeymoon Shop gaat verder dan alleen trouwjurken; ook trouwpakken spelen een belangrijke rol. In deze categorie zagen we volop kansen om de organische groei verder aan te jagen.

Grafiek 3: Een Share of Voice is een visualisatie van het marktaandeel op basis van een set zoekwoorden. In deze Share of Voice is het verschil tussen concurrenten te zien in hoe goed zij ranken op zoekwoorden gerelateerd aan trouwpakken in de top-20, gemeten op 11 mei 2023. De Y-as is het totale percentage van de zoekwoorden waarvoor het domein in de top-20 rankt, en de X-as is de gemiddelde positie binnen de top-20. Te zien is dat Honeymoonshop wat achterliep op enkele concurrenten.

We hebben de kleurenpagina’s binnen de trouwpakkencategorie indexeerbaar gemaakt en tegelijkertijd geoptimaliseerd op technisch vlak, content en interne linking. Met succes: dit heeft geleid tot een indrukwekkende groei van 506% in zichtbaarheid en een stijging van 50% in de gemiddelde positie.

Grafiek 4: Een Share of Voice 10 maanden later, waarin te zien is dat Honeymoonshop een stuk dichter in de buurt komt bij de marktleiders bij dezelfde trouwpak-gerelateerde zoekwoorden.

Met de commerciële zoektermen stevig gepositioneerd, verschuift de focus nu naar informatieve zoektermen. Een grondig zoekwoordenonderzoek naar informatieve intenties heeft nieuwe groeimogelijkheden onthuld voor zowel Weddings als Honeymoon Shop om hun organische vindbaarheid verder te vergroten.

Daarom publiceert Honeymoon Shop regelmatig waardevolle blogs die niet alleen inspelen op de informatiebehoefte van klanten, maar ook de autoriteit van de website versterken. Dit onderstreept hun expertise in de branche – een factor die Google steeds hoger waardeert. Kortom, volop potentie!

BRENG NU JOUW ZICHT­BAAR­HEIDS­POTENTIEEL BOVEN WATER!

Rank Monitor logo

Boek een Meeting

"*" geeft vereiste velden aan

Bel mij terug!

Laat ons jou terugbellen om jouw zichtbaarheidspotentieel te bespreken. Laat je gegevens achter, en we bellen je binnen 1-2 dagen terug.