Dakdragerwinkel: Onbetwiste nummer 1 in de markt
Eind 2019 schakelde Dakdragerwinkel.nl ons in om hen te helpen om verder te groeien. Zo zijn ze binnen enkele jaren uitgegroeid van een relatief kleine partij naar de onbetwiste nummer één op het gebied van dakdragers en dakkoffers in Google Organic.
Organische bezoekers +244%
Dakkoffers verkocht +205% in 2 jaar
In het kort
Dakdragerwinkel.nl is in korte tijd uitgegroeid van een bescheiden webshop tot dé nummer één in Google Organic voor dakdragers en dakkoffers. Dankzij een scherpe focus op content, strategische technische optimalisaties en een krachtige autoriteitsboost van het domein, is een duurzame groei gerealiseerd. Nu verlegt de webshop haar aandacht naar andere productcategorieën, klaar voor een volgende groeisprong.
De start van het traject: 2019
In 2019 klopte Dakdragerwinkel.nl bij ons aan met een duidelijke vraag: “Help ons groeien.” Al sinds 2007 biedt deze specialist een uitgebreid assortiment aan A-merken, razendsnelle levering en scherpe prijzen. Hun expertise in de automotive-branche overtuigde klanten, maar online zichtbaarheid bleef achter. En dat, terwijl twee cruciale zoekwoorden met een maandelijks zoekvolume van 13.500 keer op de tweede pagina van Google bleven hangen. Onzichtbaar voor het grootste deel van de zoekmachinegebruikers, want de top 3 vangt de helft van alle clicks, terwijl de tweede pagina minder dan 1 procent scoort.
Bovendien zorgde interne concurrentie tussen categorieën en producten voor verwarring bij de zoekmachine, waardoor rankings verder werden ondermijnd.
Strategie
Onze aanpak begon met een grondige SEO-analyse. Uit zoekwoordenonderzoek bleek dat er een schat aan onbenutte kansen lag. Door bestaande pagina’s te optimaliseren en nieuwe, relevante pagina’s te creëren, legden we de basis voor betere vindbaarheid. Slimme interne links losten de botsing tussen concurrerende pagina’s op en brachten structuur en focus aan.
De finishing touch kwam van externe optimalisaties. Met ons uitgebreide netwerk van meer dan 300.000 publicatiemogelijkheden richtten we ons op hoogwaardige, relevante platforms. Dit leverde niet alleen krachtige backlinks op voor specifieke zoekwoorden, maar gaf ook een boost aan de totale domeinautoriteit. Het resultaat? Een website die over de volle breedte beter presteerde.
Begin 2021 bereikte Dakdragerwinkel.nl de felbegeerde nummer 1-positie voor hun belangrijkste zoekwoorden. Deze topposities zijn sindsdien rotsvast gebleven, een bewijs van een solide SEO-strategie die niet alleen snel resultaten oplevert, maar ook duurzaam is.
Grafiek 1: Het positieverloop van Dakdragerwinkel voor twee zoekwoorden tussen januari 2020 en januari 2023.
En dan?
Het eerste doel was bereikt, maar SEO stopt daar natuurlijk niet. Om verdere groei te realiseren, hebben we de productcategorieën van Dakdragerwinkel.nl thematisch ingedeeld. Binnen het thema ‘dakdragers’ waren al topposities behaald, maar in andere categorieën lagen nog volop kansen.
Onze analyse liet zien dat vooral binnen het thema ‘fietsendragers’ groeipotentieel zat. Met gerichte optimalisaties zetten we hier vol op in. Het resultaat? In juli 2023 stond Dakdragerwinkel.nl voor het zoekwoord ‘fietsendragers’ nog op plek 8-10 in Google. In mei 2024 domineerde de webshop de eerste vier posities.
Vervolgens breidden we het zoekwoordenonderzoek verder uit. De nieuwe zoekwoorden werden opnieuw thematisch ingedeeld, wat ons hielp om via een Thema Share of Voice-analyse nog scherper in te spelen op concrete kansen. Elk thema kreeg zo een op maat gemaakte strategie, waarmee Dakdragerwinkel.nl zijn online zichtbaarheid blijft vergroten.
Grafieken 2 & 3: Een Share of Voice is een visualisatie van het marktaandeel op basis van een set zoekwoorden. In deze Share of Voice is het verschil tussen concurrenten te zien in hoe goed zij ranken op zoekwoorden gerelateerd aan fietsendragers in de top-20, gemeten op 11 mei 2023. De Y-as is het totale percentage van de zoekwoorden waarvoor het domein in de top-20 rankt, en de X-as is de gemiddelde positie binnen de top-20. Te zien is dat Dakdragerwinkel een groei heeft gemaakt naar de positie van marktleider in beide opzichten.
Binnen deze subcategorieën pakten we de content grondig aan: schrijven, verbeteren en perfect afstemmen op de juiste zoekintentie. Daarnaast optimaliseerden we de interne linkstructuur en voegden we nieuwe, relevante pagina’s toe. Met gerichte linkbuilding gaven we de subcategorieën extra kracht, wat resulteerde in een sterk verbeterde vindbaarheid op alle fronten.