Dakdragerwinkel: Onbetwiste nummer 1 in de markt
Eind 2019 schakelde Dakdragerwinkel.nl ons in om hen te helpen om verder te groeien. Zo zijn ze binnen enkele jaren uitgegroeid van een relatief kleine partij naar de onbetwiste nummer één op het gebied van dakdragers en dakkoffers in Google Organic.
Organische bezoekers +244%
Dakkoffers verkocht +205% in 2 jaar
In het kort
Dakdragerwinkel is binnen enkele jaren uitgegroeid van een relatief kleine partij naar de onbetwiste nummer één op het gebied van dakdragers en dakkoffers in Google Organic. Met behulp van de juiste content, meerdere technische aanpassingen en een sterke verbetering in de autoriteit van het domein zijn er snelle, duurzame stappen gezet. Nu zijn de pijlen gericht op de vele andere productcategorieën die ze aanbieden.
De start van het traject: 2019
Eind 2019 schakelde Dakdragerwinkel.nl ons in om hen te helpen om verder te groeien. Dakdragerwinkel.nl is al sinds 2007 dé plek om snel en eenvoudig de juiste dragers en koffers voor auto’s, fietsen en andere voertuigen te bestellen. Met hun brede assortiment aan A-merken, supersnelle levering, scherpe prijzen en diepgaande kennis van de automotive-branche had de webshop alles in huis om tevreden klanten te overtuigen en terug te laten komen. Het enige dat nog ontbrak: vindbaarheid.
Ondanks hun ijzersterke USP’s lukte het Dakdragerwinkel.nl niet om het meeste uit webshop te halen. Voor twee van de belangrijkste zoekwoorden – samen goed voor zo’n 13.500 zoekvolume per maand – bleef de website in de zoekresultaten steken op de tweede pagina. Praktisch onzichtbaar dus, want de helft van Google-gebruikers klikt op een resultaat in de top 3 en minder dan 1 procent van gebruikers komt op de tweede pagina van de zoekmachine. Bovendien was er veel interne concurrentie tussen belangrijke categoriepagina’s en productpagina’s binnen dezelfde thema’s, wat de algehele ranking niet ten goede kwam.
Strategie
Om de online positie van Dakdragerwinkel.nl te verbeteren, hebben we verschillende SEO-analyses uitgevoerd. Een zoekwoordenonderzoek wees uit dat er nog veel onbenutte kansen voor verschillende zoekwoorden lagen. Op basis van die zoekwoorden optimaliseerden we de content voor alle relevante pagina’s en breidden we de website uit met nieuwe pagina’s, zodat de website vindbaar werd voor ongebruikte (maar relevante) keywords. De interne concurrentie losten we op met een goed doordachte interne linkstrategie.
Externe optimalisatie zorgde voor de laatste, nodige ‘boost’ op weg naar de top. Dankzij ons uitgebreide publishernetwerk (+300.000 publicatiemogelijkheden) konden we de nadruk leggen op relevante platformen, waarbij we de impact van plaatsingen konden vergroten. Niet alleen kreeg de website hierdoor een boost op specifieke zoekwoorden, maar ook de totale autoriteit werd groter. Hierdoor ging de website in de volledige breedte beter presteren.
Dakdragerwinkel.nl haalde in begin 2021 dan ook de nummer 1 positie voor de twee belangrijkste zoekwoorden. Deze topposities werden daarna ook niet meer weggegeven:
Grafiek 1: Het positieverloop van Dakdragerwinkel voor twee zoekwoorden tussen januari 2020 en januari 2023.
En dan?
Het eerste doel was bereikt, maar daar houdt SEO uiteraard niet op. We deelden de categorieën van Dakdragerwinkel.nl op in verschillende thema’s. Binnen de categorie van dakdragers waren er voor de meeste zoekwoorden al uitstekende posities behaald, maar voor de andere categorieën was er nog veel ruimte voor groei.
Uit de analyse bleek dat er binnen het thema van ‘fietsendragers’ nog volop kansen lagen. Daarom zijn we ook op dit thema gaan focussen in onze optimalisaties en met resultaat: waar Dakdragerwinkel.nl in juli 2023 voor het zoekwoord “fietsendragers” nog op plek 8-10 stond in de zoekresultaten, stond het in mei 2024 op plek 1-4.
De zoekwoorden die volgden uit een uitgebreider zoekwoordenonderzoek deelden we vervolgens weer thematisch in, waarna we met een nieuwe thema Share of Voice concreter kansen konden spotten.
Grafieken 2 & 3: Een Share of Voice is een visualisatie van het marktaandeel op basis van een set zoekwoorden. In deze Share of Voice is het verschil tussen concurrenten te zien in hoe goed zij ranken op zoekwoorden gerelateerd aan fietsendragers in de top-20, gemeten op 11 mei 2023. De Y-as is het totale percentage van de zoekwoorden waarvoor het domein in de top-20 rankt, en de X-as is de gemiddelde positie binnen de top-20. Te zien is dat Dakdragerwinkel een groei heeft gemaakt naar de positie van marktleider in beide opzichten.
Binnen deze subcategorieën gingen we vervolgens onder andere aan de slag met het schrijven en verbeteren van de content, het optimaliseren van de interne linkstructuur en het maken van nieuwe pagina’s die beter aansluiten bij de juiste zoekintentie. Aangevuld met gerichte linkbuilding werd er binnen alle subcategorieën meer vindbaarheid behaald.