Dakdragerwinkel: Onbetwiste nummer 1 in de markt
Eind 2019 schakelde Dakdragerwinkel.nl ons in om hen te helpen om verder te groeien. Zo zijn ze binnen enkele jaren uitgegroeid van een relatief kleine partij naar de onbetwiste nummer één op het gebied van dakdragers en dakkoffers in Google Organic.
Organische bezoekers +244%
Reviews +83% in 2 jaar
In short
Dakdragerwinkel has grown from a relatively small player to the undisputed number one roof rack and roof box site in Google Organic within a few years. With the help of the right content, multiple technical tweaks and a strong improvement in the domain’s authority, rapid, sustainable steps have been taken. Now the sights are set on the many other product categories they offer.
The start of the journey: 2019
In late 2019, Dakdragerwinkel.nl engaged us to help them grow further. Dakdragerwinkel.nl has been the place to quickly and easily order the right carriers and cases for cars, bikes and other vehicles since 2007. With their wide range of A-brands, superfast delivery, competitive prices and in-depth knowledge of the automotive industry, the webshop had everything it needed to convince satisfied customers and keep them coming back. The only thing missing was findability.
Despite their rock-solid USPs, Dakdragerwinkel.nl failed to make the most of its webshop. For two of the most important keywords – together accounting for some 13,500 search volume per month – the website remained stuck on the second page in the search results. Practically invisible, as half of Google users click on a result in the top 3 and less than 1 per cent of users get to the second page of the search engine. Moreover, there was a lot of internal competition between key category pages and product pages within the same themes, which did not help the overall ranking.
Strategy
To improve Dakdragerwinkel.co.uk’s online position, we carried out several SEO analyses. A keyword research revealed that there were still many untapped opportunities for several keywords. Based on those keywords, we optimised the content for all relevant pages and expanded the website with new pages, making it findable for unused (but relevant) keywords. We solved the internal competition with a well-thought-out internal linking strategy.
External optimisation provided the final, necessary ‘boost’ on the way to the top. Thanks to our extensive publisher network (+300,000 publishing opportunities), we were able to focus on relevant platforms, increasing the impact of placements. Not only did this boost the website on specific keywords, but it also increased its overall authority. As a result, the website started performing better across the board.
Dakdragerwinkel.nl reached the number 1 position for its two most important keywords in early 2021. These top positions were not given away after that either:
Grafiek 1: Het positieverloop van Dakdragerwinkel voor twee zoekwoorden tussen januari 2020 en januari 2023.
En dan?
Het eerste doel was bereikt, maar daar houdt SEO uiteraard niet op. We deelden de categorieën van Dakdragerwinkel.nl op in verschillende thema’s. Binnen de categorie van dakdragers waren er voor de meeste zoekwoorden al uitstekende posities behaald, maar voor de andere categorieën was er nog veel ruimte voor groei.
Uit de analyse bleek dat er binnen het thema van ‘fietsendragers’ nog volop kansen lagen. Daarom zijn we ook op dit thema gaan focussen in onze optimalisaties en met resultaat: waar Dakdragerwinkel.nl in juli 2023 voor het zoekwoord “fietsendragers” nog op plek 8-10 stond in de zoekresultaten, stond het in mei 2024 op plek 1-4.
De zoekwoorden die volgden uit een uitgebreider zoekwoordenonderzoek deelden we vervolgens weer thematisch in, waarna we met een nieuwe thema Share of Voice concreter kansen konden spotten.
Grafieken 2 & 3: Een Share of Voice is een visualisatie van het marktaandeel op basis van een set zoekwoorden. In deze Share of Voice is het verschil tussen concurrenten te zien in hoe goed zij ranken op zoekwoorden gerelateerd aan fietsendragers in de top-20, gemeten op 11 mei 2023. De Y-as is het totale percentage van de zoekwoorden waarvoor het domein in de top-20 rankt, en de X-as is de gemiddelde positie binnen de top-20. Te zien is dat Dakdragerwinkel een groei heeft gemaakt naar de positie van marktleider in beide opzichten.
Binnen deze subcategorieën gingen we vervolgens onder andere aan de slag met het schrijven en verbeteren van de content, het optimaliseren van de interne linkstructuur en het maken van nieuwe pagina’s die beter aansluiten bij de juiste zoekintentie. Aangevuld met gerichte linkbuilding werd er binnen alle subcategorieën meer vindbaarheid behaald.