2024 WRAPPED:SEO-EDITIE
New year, new insights! Nu we 2024 hebben afgesloten en alle benodigde data hebben verzameld, is het tijd om de balans op te maken. Aan welke knoppen draaide Google in het afgelopen jaar en welk effect had dit op de organische zoekresultaten? Dit is 2024 Wrapped, de SEO-editie.
Expertise SEO
Door Anique Schoot
2024 in search: 12 maanden, 7 updates
In 2024 kwam de teller uit op 7 officiële momenten waarop de organische zoekresultaten werden opgeschud, gedurende en/of na afloop van een Google-update. Dit is het laagste aantal updates dat in de de afgelopen 4 jaar totaal in een jaar heeft plaatsgevonden.
Update | Start | Eind |
Maart 2024 Core Update | 5 maart | 19 april |
Maart 2024 Spam Update | 5 maart | 20 maart |
Juni 2024 Spam Update | 20 juni | 27 juni |
Augustus 2024 Spam Update | 15 augustus | 3 september |
November 2024 Core Update | 11 november | 5 december |
December 2024 Core Update | 12 december | 18 december |
December 2024 Spam Update | 19 december | 26 december |
Ook de variatie in updates werd beperkt tot uitsluitend Spam Updates en Core Updates, sinds Google in maart 2024 liet weten de Helpful Content Updates voortaan onder Core Updates te scharen.
Spam Updates zijn bedoeld om nog beter het kaf (de spam) van het koren (waardevolle zoekresultaten) te scheiden. Over de insteek van en de algoritmeveranderingen tijdens een Core Update is Google wat minder doorzichtig, maar het doel is vergelijkbaar: de gebruiker voorzien van de best mogelijke resultaten in search, volgens Google’s meest actuele inzichten.
Verschuivingen in de online markt: 4 branches
Hoe zien we de impact van deze updates concreet terug in de data? We vergelijken 4 uiteenlopende branches met elkaar: elektronica, financieel, interieur en reizen. Daarvoor vergelijken we in een Share of Voice-analyse onze data op zoekwoordniveau de top 20 zoekresultaten per branche op 2 momenten, 1 januari 2024 en 1 januari 2025.
We meten hoeveel van de geselecteerde relevante zoektermen – een mix van commercieel en informatief – zich op beide tijdstippen in de top 20 bevindt (het indexatiepercentage) en wat de gemiddelde positie van deze geïndexeerde termen is (gemiddelde positie).
Een stijging in indexatieratio is een verbetering en hetzelfde geldt voor een stijging in gemiddelde positie. (We hebben ‘m omgedraaid om beter te matchen met de positieve connotatie bij een stijging.) Liefst bevind je je in de grafiek dus rechts bovenin; links onderin staan de websites die voor deze set zoekwoorden zijn gedaald in zichtbaarheid.
Dus, welke marktverschuivingen vonden er binnen de organische top 20 plaats in het afgelopen jaar?
Marktinzicht elektronica
Website | Gemiddelde positie | Indexatie-% | |
Grootste stijger | Forza-refurbished.nl | +26,9% | +61% |
Grootste daler | Apple.com | -55% | -11% |
Noemenswaardig | BCC.nl | –3,4% | +484% |
De optelsom van 1 jaar aan Google-updates levert voor de elektronicamarkt onderaan de streep weinig verandering op. De meeste websites zijn voor nagenoeg evenveel zoekwoorden in de top 20 gebleven, en de meeste wijzigingen in gemiddelde positie zijn klein. Forza-refurbished.nl komt als duidelijke winnaar uit de strijd.
Enkele uitzonderingen. Apple.com, die toch al niet bekend stond om een gerenommeerde SEO-strategie, heeft fors ingeleverd op het indexatiepercentage binnen de top 20. Extra opvallend is dat dit zelfs geldt voor zoekwoorden die bij uitstek aan Apple verwant zijn, zoals ‘iphone 14’ of ‘airpods’. De oorzaak? Apple.com lijkt flink te hebben gesneden in de URL-structuur, waarbij veel relevante pagina’s – en hun goede posities – zijn weggevallen.
BCC.nl bleef ongeveer gelijk in gemiddelde positie, maar bereikte afgelopen jaar met maar liefst 484% meer zoekwoorden de top 20. Opvallend, wanneer je bedenkt dat de winkel eind 2023 failliet verklaard werd en het domein inmiddels een vergelijkingswebsite is – waar Google in onze ervaring doorgaans toch geen hoge pet van op heeft.
Ook noemenswaardig: Marktplaats.nl. In 2022 zagen we een sterke dalende trend in zichtbaarheid voor deze marketplace, in 2023 krabbelde dit weer op en ook in de Share of Voices van 2024 is de website opnieuw in opmars. Ook hier, in de elektronicabranche, met een verbetering in gemiddeld percentage en maar liefst 43% meer elektronica-zoekwoorden in de top 20.
Marktinzicht finance
Website | Gemiddelde positie | Indexatie-% | |
Grootste stijger | Hypotheekrente.nl | +24,7% | -2% |
Grootste daler | Homefinance.nl | -26,6% | -15% |
De financiële markt, met bijbehorende zoekwoorden als ‘geld lenen’, ‘hypotheekrente vergelijken’ en ‘wat is beleggen’, is een interessante. Deze online sector omvat zogenaamde YMYL-websites (“Your Money or Your Life”), waaraan Google nóg hogere eisen stelt omdat ze een potentieel grote impact hebben op het financiële welzijn en stabiliteit van gebruikers.
En dat lijkt nou net het cruciale te zijn waaraan het Homefinance.nl ontbreekt: de middelen (E-E-A-T) die Google ervan verzekeren dat de website en organisatie te vertrouwen is. Het resultaat is een merkbare daling in zichtbaarheid binnen de organische top 20.
Marktinzicht interieur
Website | Gemiddelde positie | Indexatie-% | |
Grootste stijgers | Loods5.nl | +14,8% | +60% |
Eijerkamp.nl | +15,5% | -5% | |
Grootste daler | Shop.vtwonen.nl | -30,1% | -63% |
Noemenswaardig | Blokker.nl | -19,9% | -27% |
In de interieurbranche vonden in het afgelopen jaar redelijk wat verschuivingen plaats. Ook hier zien we Marktplaats.nl verder opklimmen in de top 20, en ook Amazon.nl wint weer aan terrein.
Vergelijker Beslist.nl zit al jaren in een neerwaartse spiraal, en in 2024 mag ook Shop.vtwonen.nl zich hierbij aansluiten. Loods5.nl en Eijerkamp.nl zijn by far het hardst gegroeid in zichtbaarheid binnen de woonbranche.
Marktinzicht reizen
Website | Gemiddelde positie | Indexatie-% | |
Grootste stijgers | Transavia.com | +21,7% | +14% |
Cheaptickets.nl | +21,9% | +2% | |
Vakantiediscounter.nl | +19% | Gelijk | |
Grootste daler | Goedkopevliegtickets.nl | -35,4% | -27% |
Boek je in 2025 een reis of ben je je nog aan het oriënteren? Dan is de kans groter dat je dat online doet via Transavia.com, Vakantiediscounter.nl of Cheaptickets.nl dan via Goedkopevliegtickets.nl. De eerstgenoemde websites zijn voor onze mix van commerciële en informatieve zoekwoorden sinds 2024 namelijk een stuk vaker te vinden in de organische top 20 dan de laatstgenoemde.
Een andere noemenswaardige ontwikkeling was Reisjunk.nl. Voor de 678 reisgerelateerde keywords in onze database waarvoor de blog rankt, daalde deze in gemiddelde positie, maar tegelijkertijd kreeg de site er ook bijna een verdubbeling aan termen in de top 20 voor terug.
Welke trends zien we?
Om trends in de verschuivingsdata te ontdekken, vergelijken we op verschillende vlakken alle dalers met elkaar en alle stijgers met elkaar. Zien we bijvoorbeeld overeenkomsten in domeinautoriteit (DR)? Verschillen in het type website? Type aanbieder? Invulling en kwaliteit van content? Springen er technische gebreken uit? Enzovoorts.
Onze bevindingen in vogelvlucht:
Organische dalers in 2024
- Veel sterke domeinen tussen de dalers: 3/4 gedaalde websites had een DR van hoger dan 60.
- De omvang van de websites loopt flink uiteen, van 509 geïndexeerde pagina’s tot wel 723.591.
- Tussen de dalers bevinden zich grote namen: zowel Apple als VTwonen zijn bekende namen bij het grote publiek.
- 3/4 dalers scoren op het eerste oog slecht op E-E-A-T.
Organische stijgers in 2024
- Veel domeinen met een middelhoge DR rond de 50, en 1 hoge uitschieter van 79. DR was in 2024 daarmee niet de doorslaggevende factor voor groei of krimping.
- Ook hier een uiteenlopende range wat websiteomvang betreft, van 1.055 tot 33.441 geïndexeerde pagina’s per domein. Gemiddeld genomen waren de stijgers kleiner van omvang dan de dalers.
- De stijgers hebben hun E-E-A-T stuk voor stuk op orde, en bieden de gebruiker (en Google) daarbovenop vaak ook nog wat “extra” in de vorm van een uniek keurmerk, aanwijsbare offline autoriteit of een extra nadrukkelijke focus op de eigen expertise.
Ingezoomd: Shop.vtwonen.nl vs. Eijerkamp.nl
Shop.vtwonen.nl en Eijerkamp.nl – op het eerste oog 2 vergelijkbare woonwebshops, actief in dezelfde branche. Toch kwam de eerstgenoemde er slecht vanaf in 2024, terwijl de tweede website tot de grootste stijgers binnen de organische top 20 behoorde.
De zichtbaarheidsscore, berekend op basis van positie in combinatie met zoekvolume, nam bij Eijerkamp.nl in de loop van 2024 alleen maar toe. Shop.vtwonen.nl was – op basis van onze interieurbranche-zoekwoordtracking – al een stuk minder zichtbaar dan zijn concullega, maar heeft in mei een extra klap gekregen.
Wat is hier aan de hand? Wat zien we als we de woonwebshops naast elkaar leggen?
Shop.vtwonen.nl | Eijerkamp.nl | |
Aanbod | Meubels en woonaccessoires en overige interieurartikelen van verschillende merken | Meubels en woonaccessoires en overige interieurartikelen van verschillende merken |
Branded maandelijks zoekvolume | ± 2.500 (‘vtwonen shop’ en varianten; het magazine heeft een eigen website) | ± 50.000 |
DR | 75 | 52 |
URL-structuur | Maximaal 2 lagen diep (homepage > collections/pages/products > categorie)
Niet-hiërarchisch (/fauteuils bijv. vallen niet onder /stoelen)
Geen subcategorieën voor stijlen, kleuren etc. |
Tot 4 lagen diep (homepage > woonkamer > kasten > tv-meubels > industrieel)
Hiërarchisch (/fauteuils vallen onder /woonkamer)
Subcategorieën voor populaire stijlen en kleuren etc. |
(Helpful) content | Kleine hoeveelheid content per categoriepagina, maximaal 1 alinea
Uitgebreide productpagina’s met relevante tabellen en veel tekst, qua opbouw wat onoverzichtelijk
Geen blog of inspiratiepagina’s |
Uitgebreide content per categoriepagina, niveau ‘klassieke SEO-tekst’
Beknopte maar informatieve productpagina’s met aanvullend beeldmateriaal van het product, informatie overzichtelijk weergegeven in tabellen
Uitgebreide woonblog en inspiratiepagina’s |
E-E-A-T | Verwijzing naar offline autoriteit (‘gezien op tv’) direct in beeld | Trustpilot-score, fysieke winkels, interieuradvies en klantenservice direct en prominent in beeld, verwijzingen naar offline autoriteit (‘gezien op tv’), uitgebreide Over ons-sectie met sfeerimpressies, pagina’s per woonwinkel inclusief sfeerimpressies |
Shop.vtwonen.nl onderscheidt zich met een hoge domeinautoriteit (DR), maar Eijerkamp.nl is de duidelijke winnaar op eigenlijk elk ander vlak. Niet alleen leent de websitestructuur zich beter voor vindbaarheid op meer dan alleen de generiekste short tail-zoekwoorden, maar ook is de website op pagina- en domeinniveau beter geoptimaliseerd voor SEO.
Met name het grote verschil in helpful content en E-E-A-T-signalen springt eruit. Eijerkamp blinkt uit in inspireren en neemt op de stoel van de expert een duidelijke adviesrol in. Ook de aanwezigheid van de fysieke locaties – die bij VTwonen overigens geheel ontbreken – komt prominent terug op de website. En wil de bezoeker meer weten over de geschiedenis, missie of duurzaamheidsdoelen van het bedrijf? Geen probleem.
Daartegenover geplaatst komt Shop.vtwonen.nl een beetje schraal uit de test. De webshop leunt zwaar op de tv-bekendheid, maar heeft daarnaast weinig te bieden op gebied van expertise, autoriteit en signalen van betrouwbaarheid. Zelfs een review-koppeling en een beknopte Over ons-pagina ontbreken, en voor een stukje persoonlijke klantenservice mag de bezoeker helemaal naar onderen scrollen tot in de footer.
Eervolle vermelding
De échte winnaar van 2024? Dat was in Nederland toch echt Wikipedia.org. De welbekende kennisbank hebben we doelbewust uitgesloten in onze Share of Voice-analyses per branche, om 1 simpele reden: Wikipedia ging té hard. Met verbeteringen in indexatiepercentage die oplopen tot ruim 25.000% valt de rest van de data namelijk nogal in het niet.
Deze ontwikkeling sluit mooi aan op onze observaties rondom helpful content en E-E-A-T. Want hoewel de openbare encyclopedie nog altijd de reputatie van onbetrouwbaar bronmateriaal heeft, is het tegengestelde waar. Iedereen kan de artikelen toevoegen en bewerken, maar er vinden strenge kwaliteitscontroles plaats door specialistische moderators.
Bovendien bevat menig Wikipedia-artikel een lange reeks (al dan niet wetenschappelijke) bronnen in de bronvermelding en zorgt de aard van de website voor een natuurlijk opgebouwde, ijzersterke domeinautoriteit.
Helpful? Wij zijn doorgaans wel content ;). E-E-A-T-proof? Check.
Dit was SEO 2024, op naar de volgende
Lang verhaal kort: op websiteniveau trekken wij dezelfde conclusies die we eerder al in vogelvlucht trokken. Een sterke autoriteit is mooi, maar als deze zich beperkt tot alleen de backlinkstrategie dan is het niet meer genoeg.
Laat je gebruikers zien dat jíj de expert bent, dat jíj first-hand ervaring hebt met jouw product of dienst, en pak elke kans aan om je betrouwbaarheid te tonen. Scoren met helpful content en E-E-A-T = scoren in search. In 2024, en, als wij in onze glazen bol moeten kijken: ook in 2025.
Hulp nodig bij content en E-E-A-T?
Onze specialisten weten daar wel raad mee, en dit geldt ook voor al jouw andere search-vraagstukken. Vraag gerust een sparsessie aan, we kijken graag een keer met je mee.