SEO: HET ZOMER ZOEKGEDRAG BENUTTEN VOOR MAXIMALE ONLINE ZICHTBAARHEID
In dit artikel vind je praktische SEO-tips die geen technische aanpassingen vereisen. Het eerste deel van het artikel is gericht op de korte termijn, zodat je het zoekverkeer deze zomer kunt maximaliseren. Het tweede gedeelte van het artikel is gericht op de lange termijn, zodat je de volgende zomer nog meer zoekverkeer naar je website krijgt.
Expertise SEO
Door Justen Vink
De zomer is een interessante periode voor SEO. Nederlanders gaan op vakantie, het zoekgedrag wordt sterk beïnvloed door het weer en over het algemeen ontvang je relatief meer bezoekers via smartphones.
Wat kan je deze zomer nog doen voor meer verkeer?
Gelukkig hoef je niet een heel jaar te wachten, want er zijn strategieën die je nu kunt toepassen om meer organische bezoekers in de zomer naar je website te krijgen.
CTR verhogen
Dit is laaghangend fruit en kost je ongeveer 30 zoekopdrachten, maar heeft op korte termijn het snelste effect. Neem de top 15 pagina’s waarop je al op de eerste pagina staat. Dit zijn pagina’s die al verkeer genereren. Voor elke pagina voer je in Google minstens de hoofdzoekterm in en, indien relevant, ook de opvolgende belangrijke zoekterm. Tenzij je weet dat jouw website bezoekers voornamelijk via desktop/laptop jouw website bezoeken, is het advies om deze analyse uit te voeren in de mobiele weergave, omdat dit het beste beeld geeft van jouw zoekresultaat.
Doorloop deze checklist per zoekopdracht voor de vindbare pagina:
- De paginatitel wordt volledig getoond;
- De meta description wordt volledig getoond;
- De ruimte van de paginatitel wordt volledig benut;
- De ruimte van de meta description wordt volledig benut;
- De belangrijkste zoektermen zijn in de pagina en/of meta description terug te zien;
- De Unique Selling Points (USP’s) zijn in de pagina en/of meta description terug te zien;
- De USP’s zijn minstens zo interessant als die v/d concurrenten.
Op basis van elke ‘nee’ kan jij de inhoud aanpassen, zodat de kans dat iemand op jouw resultaat klikt zo groot mogelijk is. Dit is het meest lonend, omdat dit over het algemeen geen technische aanpassingen vereist en je ook de pagina’s optimaliseert waar je nu al verkeer op binnenhaalt.
Contentoptimalisatie
Dit vergt een grotere tijdsinspanning dan de vorige methode, maar het is zeker de moeite waard als je een selectie maakt van de belangrijkste pagina’s. Vooral als je weet dat de hoeveelheid content op je toppagina’s aan de lage kant is of als je al een langere tijd geen contentanalyse hebt uitgevoerd, is het verstandig om een contentanalyse uit te voeren.
Wanneer je puur over tekst praat en een tekstanalyse uitvoert, is het aan te raden om een hulpmiddel te gebruiken waarbij je meerdere teksten kunt vergelijken en dan ziet wat je mist. Op die manier kun je je voornamelijk richten op het schrijven en verder optimaliseren van een pagina en bespaar je tijd met uitzoekwerk. Naast een tekstuele analyse is het ook belangrijk om te controleren hoe andere partijen omgaan met tabellen, afbeeldingen, enzovoorts.
Wanneer je geen hulpmiddelen tot je beschikking hebt om de tekstuele content te vergelijken, zou je jouw pagina met de top 3 kunnen vergelijken. Je kunt dan kijken of en op welke vlakken de content meer compleet is. Enkele aspecten waar je op kunt letten zijn onder andere:
- Gebruik van tussenkopjes en de inhoud daarvan;
- De hoeveelheid tekst en de leesbaarheid, bijvoorbeeld door het gebruik van een puntenlijst;
- Gebruik van afbeeldingen, tabellen, audio en video.
Nadat je de wijzigingen hebt doorgevoerd, is het advies om Google Search Console de pagina te laten fetchen, omdat de zoekmachine dit dan zo snel mogelijk verwerkt en jij er daarmee ook zo snel mogelijk profijt van hebt.
Externe optimalisatie voor je toppagina’s
Ook dit kan snel geïmplementeerd worden zonder dat je technische aanpassingen op de website hoeft te doen. Het is over het algemeen de ‘inspanning’ ook wel waard, want je ziet over het algemeen binnen 2 á 3 weken het effect, waardoor je er nog deze zomer er profijt van hebt.
Als je met belangrijke pagina’s onderaan pagina 1 staat of aan het begin van pagina 2 kan een verschil van 2 tot 4 posities jou al significant meer verkeer opleveren. Vooral bij de wat meer competitieve zoektermen kan een extra duwtje met externe optimalisatie goed werken. Het geeft de zoekmachine namelijk een extra signaal om de pagina te overwegen voor betere posities, omdat andere sites het over die pagina hebben binnen een relevante context.
Om ervoor te zorgen dat de zoekmachine het signaal serieus neemt, is het van belang dat je kwalitatief goede platformen over je laat praten. Websites die nauwelijks verkeer hebben zijn niet platformen die nu nog dat extra zetje geven.
Voor anchortekst suggesties, is het altijd slim om ook Google Search Console erbij te pakken. Op die manier kan je makkelijker vindbaar worden voor gerelateerde zoektermen waar je anders niet aan had gedacht.
Bij Aspen Digital werken we met pubslishers. Dit geeft volledige flexibiliteit om de meest relevante platformen te selecteren, het is efficiënt en geeft je de volledige controle over het anchortekstgebruik.
Stappen voor de volgende zomer
De vorige stappen waren gericht op wat je deze zomer kunt doen, maar er zijn ook verschillende langetermijnwerkzaamheden die je kunt uitvoeren om een solide basis te leggen.
Evergreen contentpagina’s gericht op de zomer
Dit zijn pagina’s – bijvoorbeeld blogs of contentpagina’s binnen een categorie – waarop je inspeelt op het zoekgedrag in de zomer en waarvan de inhoud elke zomer relevant blijft. Als je bijvoorbeeld veiligheidsartikelen verkoopt, zijn er binnen de zomer bepaalde thema’s actueel. Denk bijvoorbeeld aan de vraag: “hoe blus je een barbecue?” of “is een reddingsboei verplicht?”
Je kunt ook een contentpagina maken met een accessoirechecklist voor mensen die een boot aanschaffen, zodat ze veilig varen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een blogpagina maken met tips waarop je moet letten als je gaat varen met kleine kinderen. Op die manier bouw je autoriteit op omtrent “veilig varen.”
Naast dat deze pagina’s voor zoekverkeer zorgen – en dat zal voor het ene onderwerp meer zijn dan voor het andere onderwerp – biedt dit ook ruimte om intern naar je categoriepagina’s te linken. Door gebruik te maken van verschillende anchorteksten kun je de commerciële pagina’s van extra ondersteuning voorzien, omdat je ze meer linkwaarde geeft.
Tenzij de concurrentie erg laag is, zal je in praktijk een aanloopperiode nodig hebben om op de eerste pagina te komen. Daarom is dit over het algemeen een lange termijn strategie. Deze strategie hoeft zich uiteraard niet te beperken tot één thema, maar je kunt dit zo groot maken als je wilt, zolang de inhoud maar kwalitatief is. Het moet geen massaproductie worden van pagina’s van 250-300 woorden.
Trend contentpagina’s
Trends zijn onderwerpen die jaarlijks terugkomen, maar waarbij de inhoud wel telkens anders is. Wanneer je dit slim opzet, kun je er elk jaar profijt van hebben. Wat je vaak in de praktijk ziet, is dat bijvoorbeeld de volgende URL’s worden aangemaakt: /korte-broeken-trends-2023 en voor het jaar daarna krijg je /korte-broeken-trends-2024. Je kunt er ook voor kiezen om één vaste URL aan te houden: /korte-broeken-trends en alleen jaarlijks de content te updaten.
Deze aanpak heeft 2 voordelen. Ten eerste bouw je nu op één URL autoriteit op en daarnaast zorg je voor voorspelbaarheid bij de zoekmachine. Hoewel je natuurlijk de pagina van het voorgaande jaar kunt redirecten, kun je op deze manier consistent werken aan de autoriteit van één URL. Daarnaast hoef je maar 1 keer het indexatieproces te doorlopen en begin je elk jaar met een URL die al geïndexeerd is. Je hoeft alleen de content te actualiseren.
Conclusie
De zomer biedt vele kansen voor organisch zoekverkeer. Voor een kortetermijnaanpak is het nuttig om te kijken welke pagina’s momenteel verkeer genereren en de CTR te verbeteren door middel van de paginatitel en meta description. Daarnaast is het verstandig om voor pagina’s die in de top staan en voor jou belangrijk zijn een contentanalyse te doen. Voer vervolgens de bevindingen door en fetch de pagina’s in Google Search Console, zodat het zo snel mogelijk beoordeeld kan worden. Tevens kun je de vindbaarheid van specifieke pagina’s verbeteren door slimme externe optimalisatie toe te passen.
Voor het plan van volgende zomer is het verstandig om naast je commerciële pagina’s ook informatieve pagina’s te creëren die bezoekers kunnen aantrekken. Hiermee genereer je niet alleen extra bezoekers, maar creëer je ook meer interne linkmogelijkheden voor je commerciële pagina’s. Wanneer je deze stappen zet, kan je deze zomer jezelf nog een extra zetje geven en leg je een goede basis om volgend jaar zomer nog meer organische bezoekers binnen te halen.
Bij Aspen Digital kunnen we je volledig begeleiden, van het eerste zoekwoordonderzoek tot contentadvies, het schrijven van content en het versnellen van de vindbaarheid door middel van externe optimalisatie. Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Vul het contactformulier in en dan kunnen wij al een eerste scan doen.