Boodschappen: meer verkeer door synergie SEO en SEA
De online populariteit van het magazine Boodschappen is geëxplodeerd dankzij een krachtige combinatie van SEO en SEA. Dit vertaalt zich niet alleen in indrukwekkende bezoekersaantallen, maar ook in een stevige groei aan advertentie-inkomsten voor Boodschappen.
+200% organische bezoekers
Aantal reviews +114% in 2 jaar
Over Boodschappen
Misschien ken je Boodschappen al als magazine dat je vindt in supermarkten als de Plus en de Hoogvliet. Maar ook online deelt Boodschappen talloze recepten. Of je nu op zoek bent naar een makkelijk recept dat je na werk snel klaar kan maken of juist groot wil uitpakken, bij Boodschappen vind je altijd inspiratie voor een heerlijke maaltijd. Online kun je ook nog een eigen inspiratiepagina of een boodschappenlijstje maken, zodat het nog makkelijker wordt om jouw favoriete recepten terug te vinden en te maken.
Sinds het voorjaar van 2019 hebben wij ons met volle kracht ingezet om de online zichtbaarheid van Boodschappen.nl te vergroten. In de eerste periode van de samenwerking lag de focus op het SEO-technisch optimaliseren van de website. Na het neerzetten van een sterke technische basis, heeft het contentteam de kwaliteit van de content naar het hoogst mogelijke niveau getild om de website klaar te maken voor verdere groei.
De uitdaging
Het doel van de samenwerking was simpel: meer kwalitatief verkeer voor de website van Boodschappen genereren. Boodschappen.nl is geen e-commercewebsite of een leadgenerator, maar haalt haar inkomsten voornamelijk uit advertenties. Hoe meer mensen naar de website komen, hoe interessanter de website is voor de adverteerders en daarom brachten we kansen in kaart om het zichtbaarheidspotentieel van de site beter te benutten.
Bij de inzet van SEA voor Boodschappen.nl hielden we één doel scherp voor ogen: rendabel verkeer genereren. Dat betekende dat de CPC laag moesten blijven; anders zou het risico ontstaan dat de advertentie-uitgaven niet in verhouding stonden tot de opbrengsten.
De strategie: SEO
Door middel van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek aan het begin van het SEO-traject brachten we het concurrentieveld van Boodschappen.nl volledig in kaart. Specifieke zoekintenties – zoals seizoensgebonden recepten, ingrediënten, bereidingsduur en voedzaamheid – kwamen hierbij in beeld. Naast content-optimalisatie doken we ook de technische diepte in. De website was al sterk, maar door laadtijden en URL-structuren te optimaliseren, werd de gebruikerservaring nóg beter.
Na ruim een jaar te hebben gewerkt aan de basis, de techniek en het updaten van de bestaande content, gingen we op basis van de groei terug naar de tekentafel: hoe kunnen we wat werkt nog meer uitbouwen? Ons antwoord: content. Onze specialisten deden opnieuw een aanvullend zoekwoordonderzoek en een uitgebreide concurrentieanalyse, die als basis dienden om te kijken hoe goed Boodschappen.nl inmiddels vindbaar was op relevante termen.
De contentstrategie die we op basis van de verkregen informatie maakten, draaide niet alleen om organische vindbaarheid. Boodschappen is ook een merk en de content moet passen bij de merkbeleving. Bij nieuwe content staarden we ons dan ook niet blind op zoekwoorden, maar werd er rekening gehouden met wat Boodschappen uit wil stralen. Iedere contentupdate moest niet alleen vindbaar, maar ook waardevol en authentiek zijn voor de lezer.
De strategie: SEA
Het SEA-traject voor Boodschappen begon met één doel: betaalbaar verkeer binnenhalen. De proefperiode van drie maanden overtrof alle verwachtingen, met sterke resultaten die de meerwaarde van SEA duidelijk bevestigden. Hierdoor werd SEA niet alleen een vast onderdeel van de strategie, maar werd het traject direct opgeschaald om nog meer groei te realiseren.
Met SEA als aanvulling op SEO bereikten we een perfecte synergie. Voor sommige pagina’s, waarop het moeilijker was om organisch te scoren, zetten we advertenties in. Zo werd zichtbaarheid gegarandeerd wanneer het organische verkeer een dip kende, uiteraard altijd binnen de afgesproken CPC-grenzen. Het resultaat? Een gestage groei in bezoekersaantallen en een aantrekkelijke positie voor adverteerders.
Tabel 1: Te zien is de groei van organische gebruikers jaar op jaar tussen 2019 en 2022, weergegeven als een percentage. Te zien is dat Boodschappen.nl vrijwel elke maand beter presteerde dan dezelfde maand een jaar daarvoor, met uitzondering van de COVID-19 pandemie, welke een groot effect had op de bezoekersaantallen van Boodschappen.nl.
De resultaten
De SEO- en SEA-strategieën hebben hun doel bereikt: het organische verkeer is sterk gegroeid en SEA heeft deze groei verder versterkt. De CPC’s bleven daarbij consistent onder de afgesproken grens, waardoor we verzekerd zijn van rendabel verkeer.
Onze langdurige samenwerking met Boodschappen heeft een schat aan inzichten opgeleverd. Met deze data verfijnen we onze strategie continu, zodat we Boodschappen.nl blijven voorzien van scherpe adviezen en effectief rendement.
Wil jij ook online beter zichtbaar worden? Neem dan contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden!