Data, data en nog eens data
Om het marktlandschap via een Share of Voice (SOV) van verschillende tijdspunten met elkaar te kunnen vergelijken, is het om te beginnen een vereiste dat je over voldoende data beschikt. Wij selecteerden uit de woonbranche de 1.100 non-branded zoekwoorden met het hoogste zoekvolume die wij al sinds 2021 of eerder tracken; dagelijks halen wij van deze keywords de top 100-posities op. De zoekwoorden beslaan woongerelateerde termen op alle gebieden, van meubels tot raamdecoratie en van vloeren tot behang.
We beginnen de vergelijking op 1 oktober 2021, een jaar geleden. Welke partijen rankten er voor deze set zoekwoorden overwegend in de top 20? Op de y-as van de Share of Voice-plot zien we het indexatiepercentage: de hoeveelheid zoekwoorden van die website die in de top 20 geïndexeerd wordt. Hoe groter het bolletje, des te groter is het totale zoekvolume dat aan die geïndexeerde keywords hangt. De x-as laat de gemiddelde positie binnen de top 20 zien.